Om lektionen

Årskurs 4-6, Årskurs 7-9 BI, SV Allt från ett kort samtal till ett par lektioner.

Förberedelser

Att läsa igenom några av våra rekommenderade länkar.

Syfte

• Att uppmärksamma och diskutera ett växande ungdomsproblem, drogen spice.


• Att utifrån en tidningsartikel muntligt återberätta och fundera kring ett livsöde orsakat av droger.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Spice – ett växande problem


  Publicerad: 24 november 2014

Larmen om Spice ökar dramatiskt. Folkhälsominister Gabriel Wikström samlade i förra veckan till möte för att få inblick i vad som händer. I torsdags avled en 25-årig man i Skåne i sviterna av vad man misstänker är spice. I Nordstan i Göteborg kollapsade en tjej och en kille. Tillsammans med ytterligare fyra ungdomar fick de föras till sjukhus. Troligen var de förgiftade av spice. Under hösten har det också kommit flera rapporter om överdoser av spice från bland annat Gotland och Gävle.
Varför är det så lätt att få tag på spice och varför är det så svårt att göra den olaglig?

A– introduktion

Samtal om spice
I princip alla dagstidningar har den senaste tiden uppmärksammat spridningen av spice och våra myndigheters kamp för att försöka stoppa den. Lagstiftningen ligger hela tiden ett steg efter. Folkhälsomyndigheten uppger att cirka 90 varianter av spice är kartlagda av EU och att Sverige inom kort kommer att ha förbjudit 84 av dem. Ta hjälp av våra dagstidningars rapportering och diskutera drogen med eleverna.

Göteborgsposten hade förra veckan en artikelserie om spice. Läs där eller på andra dagstidningars sajter. På GP:s Spicevågen finns flera aktuella artiklar.
Försök få svar på dessa frågor:

• Vad är spice?

• Varför är det så svårt att förbjuda den?

• Var handlar ungdomar spice?

• Hur reagerar kroppen på spice?

• Varför är spice många gånger farligare än andra droger?

• Hur ser dödsstatistiken ut?

• Vad gör regeringen?

• Vilka myndigheter kämpar mot spridningen av spice?

B – fördjupning

Följ en chat och lär mer om spice

Drogexpert Kai Knudsen svara på frågor i Göteborgsposten.

Ungdomspolis David Wunsch, och socialsekreterare Johan Magnusson svarade på frågor om deras arbete på fältet.

 

C – aktivitet

Några livsöden 
Läs om Frida och Tony och om deras drogmissbruk. Frida var 13 år när hon rökte spice för första gången. I dag är hon 17 och berättar för GP:s Sarah Britz om hur allt började. Tony, 44 år, var 13 år när han rökte hasch första gången. Han har prövat det mesta i drogväg.
 – Spice är hemskt. En gång försvann all känsel i ena sidan av kroppen, säger han.

Frida

Tony

• Låt eleverna arbeta två och två. De väljer var sin person och återberättar sedan för den andre. När de är klara kan varje par ta upp några frågeställningar eller starka delar av berättelsen, som de vill diskutera med hela klassen i en avslutande samling.

• Avsluta lektionen med att alla elever ger förslag på åtgärder till regeringen och olika myndigheter hur vårt samhälle ska agera för att färre ungdomar ska hamna i drogmissbruk.

D – uppföljning

Följ medierapporteringen om lagstiftningen av spice. Hur hanterade regeringen problemet? Hur fort behandlades ärendet och blev det bra?

Bakgrund

Spicevågen, http://www.gp.se/nyheter/1.2547360

Kai Knudsen, http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2549891-las-spice-chatten-med-kai-knudsen


Ungdomspolis David Wunsch, och socialsekreterare Johan Magnusson http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2550567-las-chatten-om-spicemissbruket

Frida http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2550512-frida-om-forsta-gangen-visst-var-jag-radd-

Tony http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2549803-tony-i-standig-kamp-mot-beroendet

Koppling till skolans styrdokument Lgr 11

Centralt innehåll i biologi, årskurs 4–6
• Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas.
• Tolkning och granskning av information med koppling till biologi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.

Centralt innehåll i biologi, årskurs 7-9
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel.

Centralt innehåll i svenska, årskurs 4–6
• Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

Centralt innehåll i svenska, årskurs 7-9
• Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.

 

Om lektionen

Årskurs 4-6, Årskurs 7-9 BI, SV Allt från ett kort samtal till ett par lektioner.

Förberedelser

Att läsa igenom några av våra rekommenderade länkar.

Syfte

• Att uppmärksamma och diskutera ett växande ungdomsproblem, drogen spice.


• Att utifrån en tidningsartikel muntligt återberätta och fundera kring ett livsöde orsakat av droger.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X