Om lektionen

Årskurs 4-6, Årskurs 7-9 SV En till flera lektioner

Förberedelser

Ta egna bilder på aktuella löpsedlar från morgon- och kvällspress.

Syfte

Att förstå syftet med löpsedlar och hur de formuleras.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Skriv löpsedlar


  Publicerad: 01 januari 2018
Tema: Mediekunskap, Pressetik

Den här veckan handlar det om löpsedlar. De flesta elever ser dem dagligen, men reflekterar kanske inte på varför de finns och vilken betydelse de har för respektive tidning. Fotografera några och visa för klassen. Förklara skillnader på löpsedlar från morgon- och kvällstidningar och studera språket.

A – introduktion

LÖPSEDLAR LOCKAR TILL KÖP

En löpsedel berättar att tidningen kommit ut med syfte att göra oss nyfikna och få oss att köpa tidningen. Den lockar med en eller flera nyheter. Morgontidningarnas löpsedlar anses av många vara lite ”snällare” medan kvällspressens är mer aggressiva till sitt utförande. Morgontidningens läsare köper sällan lösnummer, utan har oftast någon form av abonnemang. För kvällspressen gäller det att locka till köp varje dag, eftersom dessa tidningar endast säljs i lösnummer. Löpsedlarna fungerar också som ingång till dagstidningarnas e-upplagor och deras extratjänster. Det är inte självklart att löpsedelns nyheter återfinns på tidningens förstasida. Pressetiska regler gäller också för löpsedlar, du hittar dem hos Pressombudsmannen här: Länk!

FÖRSTASIDOR LOCKAR TILL LÄSNING

En förstasida ska locka till läsning av tidningen. Den fungerar lite som tidningens ”skyltfönster” och visar ett axplock av de nyheter som redaktionen tycker är viktiga. Den allra viktigaste, toppnyheten ibland kallad vänsterkrysset, placeras i ett särskilt block. Lika viktig som toppnyheten är ettanbilden, ibland kallad dragarbild, som också ska få oss att stanna upp och läsa. Med puffar, korta texter, och bilder berättar redaktionen om viktiga nyheter som finns inne i tidningen.

STUDERA LÖPSEDLAR

Ta egna bilder på löpsedlar eller försök få tag på några på tidningen, i kiosken eller i affären. De behöver inte vara dagsaktuella.

– Studera en löpsedel utifrån dessa kategorier:

• En löpsedel ska väcka uppmärksamhet och nyfikenhet.

• En löpsedel ska vara skriven med kraftfulla ord och uttryck.

• En löpsedel ska vara läsbar på håll.

• En löpsedel ska innehålla enkla, korta slagord (max åtta bokstäver) i versaler och över- och underrubriker i gemener, om det behövs.

– Jämför kvällspress och morgonpress

Om ni har exempel på löpsedlar från både morgon – och kvällspress föreslår vi att ni jämför dessa löpsedlar.

• Vilka likheter och skillnader finns?

• Hur märks löpsedelns säljande uppgift?

• Hur skiljer sig ordval, formuleringar och etik?

• Vilka nyheter hamnar på respektive löpsedel?

• Om möjligt jämför morgon- och kvällstidningars löpsedlar med deras nyhetsvärdering på förstasidan. Toppar samma nyhet? Varför? Varför inte?

B – aktivitet

SKAPA EGNA LÖPSEDLAR

Låt eleverna jobba journalistiskt och skriva egna löpsedlar utifrån olika syften.

• Utgå från dagens tidning och skriv löpsedlar som säljer dagens tidning.

• Hämta handlingen från en skönlitterär bok eller saga och formulera löpsedlar. Gissningstävling i klassen.

• Formulera önskelöpsedlar kring något eleverna brinner för.

• Formulera framtida nyhetslöpsedlar.

Tillverka egna löpsedlar eller använd någon av de mallar som ligger på nätet.

C – fördjupning

MERA OM LÖPSEDLAR?

Här ger vi förslag på mer läsning om löpsedlar.

Mediedebatt med Schulman
Samtal mellan Aftonbladets chefredaktör Jan Helin, Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, Resumés chefredaktör Viggo Cavling, samt pr-konsulten och tidigare journalisten Steffan Dopping. (Från 2011)

• Årets löpsedel 2012 – Aftonbladet
Stå upp – rasa i vikt
Motivering:
”En säljande löpsedel i ett klassiskt kvällstidningsämne. Formuleringen är kreativ och budskapet är tydligt. Löpsedeln förmedlar vad de flesta drömmer om: att gå ner i vikt utan att för stor insats. Nyheten fick stort genomslag i andra medier och blev en snackis långt utanför Aftonbladets läsekrets.”

• Titta på några Aftonbladets löpsedlar från 1905 – 2010.

Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11

Syfte

Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

• anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,

Centralt innehåll i svenska

Årskurs 4-6 och 7-9

• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Om lektionen

Årskurs 4-6, Årskurs 7-9 SV En till flera lektioner

Förberedelser

Ta egna bilder på aktuella löpsedlar från morgon- och kvällspress.

Syfte

Att förstå syftet med löpsedlar och hur de formuleras.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X