Om lektionen

Årskurs 1-3, Årskurs 4-6 BL, SH/SO, SV Ett par lektioner

Förberedelser

Samla gärna på dagstidningar av olika slag under hela perioden som VM pågår.

Syfte

Detta är andra lektionsförslaget om VM i Falun. Här fokuserar vi på svenska, samhällskunskap och bild.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Mera VM i Falun


  Publicerad: 23 februari 2015

A Introduktion

Börja med att hämta några nyheter om VM. Välj medium gärna Dalarnas Tidningar, Falu-Kuriren, som är den mest lokala tidningen under VM. Vilka lyckas/misslyckas? Hur går det för svenskarna? Vad händer utanför arenorna? Vad har fått stora rubriker? Alla elever kanske inte känner till att vi har ett VM i Sverige och de som hängt med kan berätta och kommentera utifrån nyhetsmaterialet.

B Svenska

Förslag på elevuppgifter i svenska

Olika VM-texter

Samla på tidningstexter om VM i Falun. Vilka typer av texter hittar eleverna? Sortera i:
FAKTATEXTER; notiser, artiklar, reportage, referat, intervjuer och personporträtt
ÅSIKTSTEXTER; insändare, debattartiklar, bloggar och krönikor.
Vad kännetecknar olika texterna? Läs mer här I olika slags texter.

Passa på och lär eleverna lite norska

Välj någon av Norges dagstidningar, exempelvis Aftenposten, http://www.aftenposten.no/100Sport/ och läs vad tidningen skriver om det som händer i Falun. Översätt rubriker och hela eller delar av artiklar till svenska. Jämför vad norska journalister skriver om händelser, som också finns i svenska medier. Samla på norska ord och uttryck. Lyssna också på videoklipp och hjälps åt att återberätta vad som sades.

En VM-stjärna

Följ en tävlande i nyhetsrapporteringen och på sociala medier och ta reda på så mycket som möjligt om personen. Använd insamlat fakta till ett porträtt. Det kan innehålla egna texter, tidningsklipp, faktaruta, citat, egna åsikter och teckningar. 

C Samhällskunskap

Förslag på elevuppgifter i samhällskunskap

VM-korsord

Samla på nyheter från VM och gör ett VM-korsord. På Discovery Education http://puzzlemaker.discoveryeducation.com/CrissCrossSetupForm.asp finns ett gratis underlag för att göra korsord digitalt.

• 700 aktiva från 55 nationer deltar i VM

Vilka är de 55 länderna? Leta i nyhetsrapporteringen och i start – och resultatlistor! Gör sju listor med deltagande länder, en lista från varje världsdel. Arbeta parallellt kartor. Hittade klassen de 55 nationerna? Finns det deltagarländer som överraskar klassen? Vilka är självklara länder beroende på geografiskt läge? Vilka länder förutom Sverige och Norge får plats i medierna? 

D Bild

Förslag på elevuppgifter i bild

Vilka pressfotografer gillar klassen?
Analysera några VM-bilder tillsammans i klassen. Ta hjälp av dessa frågor:
Vad händer i bilden? Vilka känslor väcker bilden? Vad gör bilden bra/dålig? Ge sedan eleverna i uppgift, gärna i läxa, att välja var sin VM-bild och presentera den för klassen. Jämför gärna bilder som beskriver samma händelser. Utöver en analys ska de också ange tidning och fotograf. Avsluta med en omröstning om Bästa VM-bild.

E Länkar

Falu-Kuriren

Olika slags texter

Aftenposten

Att göra korsord digitalt

Koppling till skolans styrdokument.

Lgr 11 

Svenska
Årskurs 1-3
• Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. • Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webbtexter.

Årskurs 4-6

• Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på Internet. 

• Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

• Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Samhällskunskap
Syfte
Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet

Årskurs 1-3

• Aktuella samhällsfrågor i olika medier.

Årskurs 4-6
• Hur man urskiljer budskap, avsändare och syfte i olika medier med ett källkritiskt

förhållningssätt.

Bild
Syfte: Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas. … Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier.

Årskurs 1-3
• Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder från hemorten och konstbilder.

Årskurs 4-6
• Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.

Om lektionen

Årskurs 1-3, Årskurs 4-6 BL, SH/SO, SV Ett par lektioner

Förberedelser

Samla gärna på dagstidningar av olika slag under hela perioden som VM pågår.

Syfte

Detta är andra lektionsförslaget om VM i Falun. Här fokuserar vi på svenska, samhällskunskap och bild.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X