Om lektionen

Årskurs 1-3, Årskurs 4-6 MA Flera lektioner

Förberedelser

Samla in elevernas friidrottsresultat i en eller flera grenar eller gör en inledande idrottslektion.

Syfte

Det här lektionsförslagen syftar till att göra det begripligt hur långt, hur snabbt och hur högt världsmästarna presterade under friidrotts-VM i Pekning, samt att göra jämförelser och beräkningar utifrån elevernas egna resultat.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Hur många elever behövs för att slå guldmedaljörer i Peking?


  Publicerad: 31 augusti 2015

VM i Peking är slut och medaljerna är utdelade. En i varje tävlingsgren åker hem som bäst i världen, men övriga har säkert andra guldkorn att glädjas åt. Kanske har de slagit personligt rekord? Kanske har de fått vara med om ögonblick som påverkar dem både som idrottare och människa? Vi föreslår att ni tar del av mediernas rapportering från tävlingarna i Peking, tittar på resultat och avslutar med en eller flera mattelektioner och idrottslektioner. Hur många elever behövs för att slå en världsmästare i Peking?

Inledning

Radio, TV och dagspress har under veckan som gått bevakat VM i friidrott i Peking. Hur mycket känner eleverna till? Inled med ett samtal.

Förslag på några frågor i klassen:

• Hur många känner till att det pågått ett VM i friidrott?

• Vad är friidrott? Ge exempel på grenar.

• Har vi duktiga friidrottare i Sverige? Hur gick det för dem? Vad tävlade de i?

• Fick vi några medaljer?

• Vem eller vilka var närmast en medalj?

• Vem eller vilka blev stjärnor i Peking?

• Är det något mer än resultatet som räknas i internationella tävlingar?

• Var ligger Peking? Vad vet eleverna om Kina? Hur kan ett VM påverka landet vad gäller öppenhet och demokrati?

Välj sedan någon sajt och leta efter glädje, besvikelse, överraskningar, oväntade framgångar och misslyckanden och andra nyheter som fick betydelse under VM.

Här är några förslag på länkar:

DN, http://www.dn.se/stories/friidrotts-vm-i-peking-2015/

SvD, http://www.svd.se/om/friidrotts-vm-2015-h3c9

Aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/sportbladet/friidrott/vm/live/

Expressen, http://www.expressen.se/sport/friidrott/

Radiosporten, http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4858&grupp=22290

SVT, http://www.svt.se/sport/friidrott/

Aktivitet

Studera resultatlistor från Peking. Välj sedan grenar som klassen ägnar sig åt på idrottslektioner. Vem är kvinnlig och manlig världsetta i dessa grenar? Vad vann de på? Här på radiosportens hemsida finns resultatlistor, säkert också på andra sajter.
Gör beräkningar på guldmedaljörernas resultat.

Förslag på matteuppgifter att lösa utifrån:
LÄNGDHOPP.

• Gör en lista på klassens resultat i längdhopp, flickor och pojkar i samma lista. Hur många elever behövs för att precis ”slå” den kvinnliga mästaren och den manliga? Vem eller vilka lyckades ”slå” mästarna genom att använda så få elever som möjligt och med minst marginal i centimeter. Diskutera och jämför beräkningarna.
• Hur många centimeter skiljde mellan den kvinnlig och manliga medaljören? Hur många centimeter skiljde mellan brons-, silver – och guldmedaljören?
• Hur långa är längdhoppen? Mät upp respektive hopp och ta reda på hur många elever det behövs för motsvara samma längd. Börja med att mäta eleverna för att kunna göra en beräkning. Eleverna ska komma exakt eller över nertrampet. Kontrollera sedan med hjälp av de elever som ingått.
• Leta efter en vägg på skolan som är ungefär lika lång som respektive hopp. Gör först en uppskattning för att sedan kontrollmäta.
• Låt eleverna hitta på egna matteproblem att lösas i klassen.

Arbeta eventuellt vidare med andra sporter på samma sätt.

Fördjupning

• Vart gick medaljerna? Skapa tabeller och gör diagram som visar vilka världsdelar de kommer ifrån.
• Välj några av klassens favoriter från Peking. Ta reda på mer om friidrottaren. Skriv ut bilder och texter och gör ett collage.

Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11

Syfte – Matematik
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.

Syfte – Idrott och Hälsa
Undervisningen ska skapa förutsättningar för alla elever att under hela sin skoltid kontinuerligt delta i skolans fysiska aktiviteter och bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga.

Om lektionen

Årskurs 1-3, Årskurs 4-6 MA Flera lektioner

Förberedelser

Samla in elevernas friidrottsresultat i en eller flera grenar eller gör en inledande idrottslektion.

Syfte

Det här lektionsförslagen syftar till att göra det begripligt hur långt, hur snabbt och hur högt världsmästarna presterade under friidrotts-VM i Pekning, samt att göra jämförelser och beräkningar utifrån elevernas egna resultat.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X