Om lektionen

Årskurs 4-6 GE, SV Valfritt

Förberedelser

Inga

Syfte

Att utifrån en aktuell tävling, Eurovision Song Contest, arbeta med Europas länder, lyssna på musik, följa med i nyhetshetsrapporteringen och en expertblogg från Wien.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Eurovision Song Contest med Europas länder 


  Publicerad: 18 maj 2015

40 länder skickar artister till Wien där den 60:e upplagan av musiktävlingen Eurovision Song Contest går den här veckan. Efter semifinaler, 19 och 21 maj, avslutas tävlingen med en stor final lördagen den 27 maj. Får vi se Måns Zelmerlöw där? Låt tävlingen stimulera dina elever till studier i klassrummet! Vi ger förslag på uppgifter i geografi, musik och svenska.

A Introduktion

Vilka nyheter får vi från Wien?
Artisterna laddar nu för fullt i Wien. ”The Big Five”-länderna Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien och Tyskland och värdlandet Österrike är direktkvalificerade till finalen. Övriga länder måste tävla om en plats i finalen, utom Australien, som är specialinbjudna just i år eftersom detta är ett 60-årsjubileum. Cypern, Serbien och Tjeckien är tillbaka igen efter ett uppehåll och Ukraina är det enda land som har valt att inte delta det här året.

• Nyhetsrapportering
Gå in på någon nyhetssajt och följ nyhetsrapporteringen från Wien. Diskutera med klassen hur seriös bevakningen är. Låt eleverna ta ställning genom att dissa alternativt gilla publiceringarna.

• Gustavs blogg

Följ Gustav Dahlanders expertblogg på svt.se. Gustav kan det mesta om Eurovision Song Contest. Han har älskat tävlingen ända sedan han var liten. Följ och kommentera hans bloggar och få ett och annat avslöjande.

B Aktivitet

A. Specialstudera Europa

Här ger vi förslag på en mängd olika studier kring Europas länder.

Arbeta med kartan

• Markera vilka länder som deltar i tävlingen och vilka som inte är i Wien. När tävlingen är över kan eleverna göra markeringar på slutresultatet i sina kartor.

• Markera huvudstäder, floder, berg och annat i kartorna.
Listor
• Gör listor på de tävlande länderna efter befolkning. Börja med landet med flest innevånare och gå neråt. Finns det länder i Europa som inte deltar i tävlingen som har fler innevånare?

• Gör listor på de tävlande länderna efter storleksordning. Finns det länder i Europa som inte deltar i tävlingen som är större?

Specialstudera var sitt Eurovisionland

• Något om låten och artisten/artisterna

• Nyheter från landet

• Turistattraktioner/sevärdheter/berömda personer

• Något om huvudstaden

• Vädret, klimat och natur

• …

 

WorldMapFinder, kartor, flaggor och minifakta om varje land i Europa.

Väderstatistik i Europas länder, medeltemperaturer, nederbörd med mera.

Veckans väder i Europa

 

• Eleverna redovisar ett land i taget och du som lärare kan låta eleverna göra jämförelser mellan sina länder, med en jämförelse efter varje redovisning.
Här är några förslag:
– Hur många har arbetat med länder som är större än det här landet?

– Vilka har studerat ett land som gränsar till detta landet?

– Vilka har länder där medeltemperaturen är varmare/kallare än i det landet?

– Vilka har länder som det bor fler/färre människor i än i det här landet?

– I det här landet rinner Rhen. Vilka har länder där samma flod rinner?

– I det här landet hade den här gruppen en idol. Vilka idoler finns i andra länder?
– Det här landet kom på XX plats. Vems länder segrade över detta land? Vilka var artisterna?

– osv

 

B. Vilka musikstilar finns representerade i tävlingen?

Vi har sammanställt en lista över olika musikstilar. Lyssna på några bidrag! Från vilken musikstil kommer de? Här kan du ta reda på mer om de olika musikstilarna och här kan ni lyssna på alla bidragen. Förbered en presentation där ni ger exempel på länders bidrag, musikstilar och vad som utmärker de olika stilarna.

– Ballad

– Country

– Blues

– Dansmusik

– Disco

– Folkrock

– Gospel

– Jazz

– Metal

– Opera

– Pop

– Punk

– Rapp

– Reggae

– Rock

– …

C Fördjupning

Klassens vinnare

Kanske vill eleverna också rösta? Ge eleverna tid att lyssna på finalbidragen för en omröstning i klassen. Gör en enkel omröstning där varje elev får rösta på förslagsvis tre bidrag. Räkna ihop poängen, tre poäng för bästa, två för andra plats och ett för deras tredjeval. Fick klassen en annan vinnare? Vilket är klassens vinnarland? Vilken är vinnarlåten och artisten/artisterna? Vilken musikstil har låten?

• Så här går juryarbetet till i finalen:
Det finns strikta regler för hur juryarbetet ska gå till. De olika ländernas jurygrupper med fem personer ser generalrepetitionen av programmet dagen före sändning och skickar därefter in sina röster. Jurymedlemmarna får uppdraget att bedöma röstkapacitet, scenframträdande, låtens komposition och originalitet och det övergripande intrycket av bidraget.

 D Länkar

Gustav Dahlanders expertblogg 
WorldMapFinder

Väderstatistik i Europas länder

Veckans väder i Europa

Musikstilar

Lyssna på bidragen

Eurovision Song Contests hemsida

 

Koppling till skolans styrdokument

Lgr 11 Kursplanen i geografi

Årskurs 4-6

• Namn och läge på övriga Europas länder samt viktigare öar, vatten, berg, regioner och orter.

 

Lgr 11 Kursplanen i musik

Årskurs 4-6
• Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag.

 

Lgr 11 Kursplanen i svenska

Årskurs 4-6

• Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på Internet.

• Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.

 

 

Om lektionen

Årskurs 4-6 GE, SV Valfritt

Förberedelser

Inga

Syfte

Att utifrån en aktuell tävling, Eurovision Song Contest, arbeta med Europas länder, lyssna på musik, följa med i nyhetshetsrapporteringen och en expertblogg från Wien.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X