Lektionstips

Vi summerar Sotji


7-9Gymnasiet  
Publicerad: 24 februari 2014
Kurs: GE
Lektionsantal: Var och en av de fyra delövningarna bör ta 1-2 lektioner. Se nedanstående som ett smörgåsbord. Välj det som passar dig och din undervisning bäst!
Tema: 

OS i Sotji är över och vi kan granska vilka som lyckades ta medalj. Sverige hade ett lyckat OS i längdskidåkningen. Ta en titt på medaljörerna i längdåkning. Varifrån kommer de? Hur är klimatet där? Vilken höjd bor de på? Var har de tränat inför OS? Svaren ger många kunskaper i geografi!

Viktig länk: http://www.sochi2014.com/en/cross-country
Här hittar ni alla resultat!

 Vem har snötäcke längst?

Välj ut medaljörer i någon eller några längdgrenar, beroende på hur mycket tid ni har eller vill anslå. Ta reda på fakta om medaljörerna. Dela in klassen i grupper om två och två så hinner ni täcka in de flesta grenarna.
Gör en topplista över de som bor nordligast. Jämför med hjälp av breddgraderna. Det är dock inte alltid som breddgraderna har störst betydelse för lång tid med snötäcke. I Mellaneuropas berg faller mycket nederbörd, dvs mycket snö, och i Östeuropa eller i Nordamerikas inland har man inlandsklimat som innebär längre och kallare vintrar.
Diskutera resultaten.

2 Vem bor högst?

Höjd över havet har betydelse i uthållighetssporter, men höga höjder innebär oftast också längre vintrar – dubbla fördelar för längdskidåkare alltså.
Välj ut medaljörer i någon eller några längdgrenar, beroende på hur mycket tid ni har eller vill anslå. Ta reda på fakta om medaljörerna.
Gör en topplista över de som bor högst. Har dessa höghöjdsboende haft extra stor framgång i Sotji?
Följ upp: Var förberedde ”dina åkare” sig inför OS?

3 Gör en topplista

Nedan hittar du topp tio på herrarnas femmil. Undersök var samtliga bor ”till vardags”. Gör en topplista över vilka som har snötäcke längst, och en topplista över vilka som bor på orter som ligger på en höjd närmast den som femmilen gick på (1450-1500 m ö h). Kombinera de båda listorna och se i vilken ordning åkarna hamnar. Jämför med den aktuella listan.

  1. Alexander Legkov, Ryssland
  2. Maxim Vylegzhanin, Ryssland
  3. Ilia Chernousov, Ryssland
  4. Martin Johnsrud Sundby
  5. Sergei Dolidowitsch, Vitryssland
  6. Robin Duvillard, FRankrike
  7. Anders Södergren, Sverige
  8. Rickardsson, Sverige
  9. Johan Olsson, Sverige
  10. Livo Niskanen, Finland

4 Gör samma sak …

… med damernas 30 km.

  1. Marit Björgen, Norge
  2. Therese Johaug, Norge
  3. Kristin Störmer Steira, Norge
  4. Kerttu Niskanen, Finland
  5. Eva Vrabcova-Nyvltova
  6. Aurore Jean, Frankrike
  7. Coraline Hugue, Frankrike
  8. Emma Wikén, Sverige
  9. Seraina Boner, Schweiz
  10. Laura Orgue, Spanien

Kopplingar till skolans styrdokument

Grundskolan
Geografi
Undervisningen i ämnet geografi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om geografiska förhållanden och utvecklar en geografisk referensram och ett rumsligt medvetande. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om, och kunna göra jämförelser mellan, olika platser, regioner och levnadsvillkor.

Gymnasiet
Geografi
Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll:
En klimatförändrad värld. Jordens klimat samt klimatets variation och föränderlighet över olika tidsperspektiv. Klimatklassificering. Klimatförändringens konsekvenser för naturlandskapet, samhällsutvecklingen och människans livsvillkor, lokalt och globalt.

Förberedelser

Ta en titt i prislistorna och välj ut de deltagare som passar din undervisning bäst.

Syfte

Att utveckla elevernas kunskaper om väder och klimat på olika breddgrader och höjdnivåer och hur det påverkar människor på olika platser. Och inte minst ge dem en rumslig uppfattning om var vinterolympierna kommer ifrån. Kartkunskap!

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.