Lektionstips

Våren, vårdagjämning, sommartid, medeltemperatur


4-6  
Publicerad: 19 mars 2013
Kurs: MA, NO, SV
Lektionsantal: 1-4 lektioner
Tema: 

Inspiration

Visa blogginlägget från SMHI 20130315 med rubrik Risk för snöoväder till vårdagjämningen.

  • Stämde prognosen?
  • Blev det snöoväder där du bor?

Ämnesövergripande – våren i medierna

Hur speglas vårens ankomst i medierna?
Ge elever i klassen uppdraget att veckovis samla och redovisa nyheter med anknytning till våren.

 

Fysik – vårdagjämningen

1. Arbeta parvis. Sök information om vårdagjämningen i olika källor. Försök besvara så många som möjligt av kopieringsunderlagets frågor .

2. Låt eleverna använda informationen de kom fram till i samtal och diskussion i klassen.

3. Sammanfatta.

 

Fysik/matte – solens uppgång och nedgång

1. Hur kan man få reda på när solen går upp och ned där ni bor?
Visa några olika exempel: Dagstidningar, vädertjänster på Internet, eller appar på smarta telefoner eller pekplattor.

2. Följ solens upp- och nedgång under ett antal veckor.

 

  • Gör tabell och diagram gemensamt.
  • Gör veckoredovisningar och låt eleverna dra slutsatser av insamlade data:
  • Hur mycket längre blir dagarna vecka för vecka?
  • Går det lika fort alla veckor?
  • Blir dagen lika mycket längre på morgonen som på kvällen?
  • Jämför platsen där ni bor med någon annan plats.
  • Går solen upp och ner vid samma klockslag överallt? Varför inte?

3. Låt varje elev skriva en analys efter varje veckoredovisning.

 

Fysik/matte – dygnsmedeltemperatur

Den meteorologiska våren börjar när dygnsmedeltemperaturen stiger över noll grader och varar så i minst sju dagar i följd. Ta tempen på våren!

 

  • Kolla temperaturen där ni bor och räkna ut dygnsmedeltemperaturen.
  • Visa resultatet med linjediagram.
  • När inträffar våren hos er?
  • Blir det rentav sommar innan skolan slutar?

Länkar

SMHI

Astroinfo

Smålandspostens vädertjänst

Vädertjänst på msn

Sol- och måndata, Stockholm

 

Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11

Centralt innehåll, fysik, årskurs 4-6, s 129:
Fysiken i naturen och samhället

 

  • Hur väder kan observeras med hjälp av mätningar över tid.

Fysiken i naturen och samhället

 

  • Hur dag, natt, månader, år och årstider kan förklaras.

Centralt innehåll, matematik, årskurs 4-6, s 65:
Sannolikhet och statistik

 

  • Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data i tabeller och diagram.

Centralt innehåll, svenska, årskurs 4-6, s 224:
Läsa och skriva

 

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier…

 

 

Förberedelser

1. Ta fram minst en tidningsartikel som handlar om vårdagjämningen.

2. Skriv ut kopieringsunderlaget om du vill använda det.

3. Läs om vårdagjämningen 2012 här. Sajten www.astroinfo.se innehåller också mycket annan intressant information.

4. Surfa runt på SMHI:s bloggsida. Sök efter något intressant som du vill ta upp med eleverna. Tips: Sök i de olika kategorierna till höger på sidan.

Syfte

Övningarna syftar till att konkretisera teoretiskt formulerade målbeskrivningar om bland annat väder, årstider och himlakroppars rörelser.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.