Lektionstips

Skrivarskolan: Tryckfrihet fördjupning


7-9Gymnasiet  
Publicerad: 30 mars 2021
Kurs: SH/SO
Lektionsantal: 1 till flera lektioner
Tema: Demokrati, Mediekunskap, Pressetik

Introduktion för läraren.

Om ni gjort grundövningen  om tryckfrihetsförordningen och pressfrihet, med diskussioner om vad pressfrihet egentligen betyder för en fungerande demokrati, och vill fördjupa er i frågan kan vi titta närmare på pressfrihet i världen. En del av materialet är på ganska avancerad engelska.

Organisationen Reportrar utan gränser arbetar för press- och yttrandefrihet runt om i världen. Den 3 maj varje år uppmärksammar de frågorna med Pressfrihetens dag, och då presenterar organisationen också sitt Pressfrihetsindex. I den här övningen får eleverna själva undersöka pressfriheten i olika länder, och diskutera kring vad det innebär för demokratin.

Syftet med denna övning är att ge eleverna fördjupad förståelse för och kunskap om våra demokratiska fri- och rättigheter i form av press- och tryckfrihet. De får också undersöka mediernas roll som informationsspridare.

Moment 1 – Läs artiklar om pressfrihet

Övningen inleds med enskild eller gemensam – det avgör läraren – läsning av tre artiklar om pressfrihet.
Aftonbladet: Pressfriheten minskar i världen
Expressen: Hot mot pressfrihet finns även i Sverige
Reportrar utan gränser: Nytt klimat av rädsla ökar journalisters självcensur

Moment 2 – Undersök länder

Med utgångspunkt i Reportrar utan gränsers interaktiva Pressfrihetsindexkarta ska eleverna undersöka ett land, enskilt eller i grupp enligt läraren. Jämför resultaten från Reportrar utan gränser med vad Landguiden, Globalis eller annan trovärdig källa säger om landet. Eleverna kan undersöka:

  • På vilket sätt kan man tänka sig att pressfriheten är begränsad i de olika länderna?
  • Vad kan man säga om den demokratiska situationen i övrigt i dessa länder?
  • På vilket sätt påverkar begränsningar i pressfrihet demokratin i landet?

Läraren avgör hur resultaten av elevernas undersökningar ska redovisas, muntligt, skriftligt eller annat.

Källor och information
Reportrar utan gränser: https://www.reportrarutangranser.se/
Pressfrihetsindex med interaktiv karta: https://rsf.org/en/ranking/
Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQl6OL/pressfriheten-minskar-i-varlden
Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/hot-mot-pressfrihet-finns-aven-i-sverige/
Reportrar utan gränser, Nytt klimat av rädsla ökar journalisters självcensur: https://www.reportrarutangranser.se/pressfrihetsindex-2019-nytt-klimat-av-radsla-okar-journalisters-sjalvcensur/
Landguiden: https://www.ui.se/landguiden/
Globalis: https://www.globalis.se/

Förberedelser

Läraren läser de länkade artiklarna och om så behövs texten om tryckfrihet.

Syfte

Ge eleverna fördjupad förståelse för och kunskap om våra demokratiska fri- och
rättigheter i form av press- och tryckfrihet.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.