Lektionstips

Frågor om Koreakrisen för de yngre


4-6  
Publicerad: 09 april 2013
Kurs: SH/SO, SV
Lektionsantal: 1-2 lektioner
Tema: 

Bakgrund

Nordkoreas diktator Kim Jong Un sägs ha gett militären tillstånd att anfalla USA. Nordkoreas robotar kan inte nå ända till USA:s fastland, men de kan nå den amerikanska ön Guam. USA förstärker därför försvaret på Guam och även Japan gör sig berett att skjuta ner raketer från Nordkorea om hotet blir till allvar.

För att förstå dagens situation måste man gå tillbaka i historien. Konflikten har sin upprinnelse i Koreakriget mellan 1950-1953. En bra historielektion kan vara att tillsammans titta på denna länk från Sveriges Radio. Det är ett grafiskt bildspel som visar läget på Koreahalvön under krigets olika faser och hur kriget slutligen slutade med en uppdelning med knivskarp gräns mellan Nord- och Sydkorea.
Nordkorea har under årens lopp hotat med krig vid ett flertal tillfällen. Kim Jong Il gjorde det till exempel både 2003 och 2010 utan att det resulterade i krig.

När Nordkorea bildades 1948 blev Kim Il Sung landets ledare. 1994 lämnade han över makten till sin son Kim Jong Il. Den nuvarande ledaren Kim Jong Un är son till Kim Jong Il som dog 2011. Nordkoreas ledning tycker att man ska framställa allt man behöver själva och inte köpa från andra länder. Detta har gjort att Nordkorea har blivit ett mycket slutet och fattigt land.

Frågeställningar
Fråga 1. Var i världen ligger Nordkorea, Sydkorea, USA, Guam, Japan och Sverige?
Titta gemensamt på en världskarta och orientera er. Var ligger de länder/platser som nämns i nyhetsrapporteringen?

Fråga 2. Hur långt från Sverige ligger Nordkorea?
Förklara begreppet skala och mät tillsammans avståndet mellan Nordkorea och Sverige, dels på kartan, dels i verkligheten.

Fråga 3. Hur långt kan Nordkoreas robotar nå? Är Sverige i riskzonen?
Enligt Svenska Dagbladet tros Nordkoreas medeldistansrobotar ha en räckvidd på 3 000 kilometer eller mer. Det innebär att hela Sydkorea och Japan finns inom dess räckvidd och möjligen också den amerikanska ön Guam i Stilla havet.

Befäst begreppen räckvidd, radie och diameter. Markera på en karta hur långt från Nordkorea en sådan robot kan nå som längst. Ligger Sverige i närheten av det farliga området?

Fråga 4. Vem är Kim Jong-Un?
Låt eleverna söka information om Nordkoreas nuvarande ledare i olika källor.
Presentera för klassen.
Sammanfatta.

Fråga 5. Vad är typiskt för en diktatur och en demokrati?
Nordkorea är en diktatur och Sverige en demokrati. Sök i olika källor fakta om vad som är typiskt för en diktatur och en demokrati.
Använd gärna rubrikerna Demokrati betyder att… och Diktatur betyder att…

Länkar

Aftonbladet
Planerar en robotattack

Folket förväntar sig ett angrepp (bildspel)

Svenska Dagbladet
Det är skillnad på ord och verklighet

Quiz: Vad kan du om Nordkorea?

Sveriges Radio
N

Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11

Centralt innehåll, geografi, årskurs 4-6, s 162
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt

  • Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala.
  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

Centralt innehåll, samhällskunskap, årskurs 4-6, s 162
Beslutsfattande och politiska idéer

  • Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas.

Förberedelser

1. Läs in dig på några nyheter om konflikten.
Titta i länksamlingen nedan, eller hitta andra aktuella artiklar.
2. Välj ut någon eller några av lektionstipsets frågeställningar som du vill ta upp i klassen.
3. Kopiera gärna en världskarta till varje elev.

Syfte

Lektionstipset syftar till att ge eleverna kunskap om begreppen diktatur och demokrati, samt att koppla vissa geografiska begrepp till en aktuell händelse.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.