Om lektionen

Årskurs 4-6 MA Från en lektion till flera

Förberedelser

Samla gärna på dagstidningar av olika slag under hela perioden som VM pågår.

Syfte

Att uppmärksamma eleverna på att Sverige och Falun står i centrum för idrottsvärlden under tolv dagar. Lektionsförslaget fokuserar på fakta om tävlingarna, nyhetsbevakning och ämnet matematik.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

VM i Falun


  Publicerad: 16 februari 2015

A Introduktion

Ge eleverna en bakgrund till årets VM. Det är fjärde gången Falun arrangerar VM. Gå tillbaka och se vad som hände då,  visa årets program och gå igenom vilka discipliner som gäller.

Historik

Titta på dessa VM i Falun: 1954, 1974 och 1993. Där får ni reda på vilka nationer som utmärkte sig, hur vädret var och vilka skidor de åkte på och annat intressant som en inledning till årets VM.

Programmet

Här ligger programmet för de tolv dagarna. Gå igenom det och diskutera i vilka discipliner klassen tror att vi kommer att få framgångar. Vilka är våra favoriter den här gången?

Discipliner

Ta reda på om vilka discipliner som ingår i VM i Falun och vad de står för. Titta under VM-fakta. • Längdskidor

I längdskidåkning ingår masstart, individuell start, stafett, sprint, teamsprint och Skiathlon/Jaktstart

• Backhoppning

Tävlingarna består av ett kval, en första hoppomgång och en finalomgång.

• Nordisk kombination

Nordisk kombination är en kombinationstävling där deltagarna både hoppar backhoppning och åker längdskidor, individuellt och i lag.

B Fördjupning

Nyhetsbevakning Ge eleverna i läxa att följa bevakningen under hela perioden. Gör veckosummeringar. Varje elev bidrar med var sin nyhet som de återberättar för klassen. De ska kunna ange från vilken tidning de hämtat nyheten och också vilken typ av tidningstext det är, artikel, notis, reportage, insändare, debattartikel eller krönika. Hur mycket matematik finns det i elevernas nyheter? Kanske kan alla formulera ett matematikproblem utifrån sin nyhet, exakt beräkning, uppskattning eller jämförelser? Ge plats för en väggtidning där ni anslår elevernas VM-nyheter och andra arbeten som eleverna gör i samband med VM i Falun.

C Aktivitet

Matematik

• Resultatlistor: Utgå från resultatlistor och gör matteuppgifter. Beräkna medelvärden, differenser, hastigheter och sträckor med mera. Gör tabeller och diagram. Formulera uppgifter som kan räknas ut exakt, innehåller jämförelser och uppskattningar.

• Medaljskörden: Vilken världsdel/vilket land tar flest medaljer? Redovisa med tabeller, kartor och diagram illustrerat med tidningsklipp.

• Biljettpriser: Gör matteuppgifter kring biljettpriser. Vad kostar det för en familj? Skillnader mellan blå och röda dagar och sektioner.

D Länkar

VM-historik

VM-programmet

VM-fakta

Biljettpriser

Koppling till skolans styrdokument. Lgr 11 

Årskurs 4-6

MA • Tal i bråk-och decimalform och deras användning i vardagliga situationer.

• Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.

• Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data

i tabeller och diagram.

• Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de kan användas i statistiska undersökningar.

• Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

• Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.

Om lektionen

Årskurs 4-6 MA Från en lektion till flera

Förberedelser

Samla gärna på dagstidningar av olika slag under hela perioden som VM pågår.

Syfte

Att uppmärksamma eleverna på att Sverige och Falun står i centrum för idrottsvärlden under tolv dagar. Lektionsförslaget fokuserar på fakta om tävlingarna, nyhetsbevakning och ämnet matematik.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X