Om lektionen

Årskurs 4-6, Årskurs 7-9 SV 30 min, 60 min

Förberedelser

Ladda hem och skriv ut kopiperingsunderlaget

Syfte

Att lära sig att jämföra källor och att pröva deras tillförlitlighet

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Vad i medierna kan man lita på?


  Publicerad: 10 augusti 2013
Tema: Källkritik

Syfte: Att lära sig att jämföra källor och att pröva deras tillförlitlighet

Övning 1: Granska en text källkritiskt

Tidsåtgång: ca 30 min
Förberedelse: Kopiera upp och dela ut texten som ska granskas.  Texten finns i kopieringsunderlaget här: Kopieringsunderlag_Vad_i_medierna_kan_man_lita_på
Passar för: främst åk 5-6 men även äldre åldrar

Genomförande:
Berätta först att ni ska göra en övning där ni tränar förmågan att vara kritisk till det ni läser eller hör i medier. Fråga eleverna om de tror på allt de läser i tidningarna eller andra medier. Kanske litar de mer på vad de läser i tidningen än på sociala medier? Kanske kan någon ge exempel på något som de läst eller hört som inte var sant? Hur hamnade i så fall nyheten där? Hur fick de reda på att det inte var sant? Varför är det viktigt att vara källkritisk?

När ni diskuterat en stund ber du dem att läsa nedanstående text från kopieringsunderlaget med källkritiska ögon.

”Enligt en ny undersökning är det farligt att borsta tänderna med färgad tandkräm. Allt fler borstar tänderna med färgad tandkräm visar en rundringning.

Experter anser att den färgade tandkrämen kan ge upphov till tandköttscancer. Detta har dock folktandvården velat hålla tyst om, uppger säkra källor. När detta blev känt bland föräldrar blev det en folkstorm.”

Fråga om det ringer några varningsklockor. Finns det något i texten som låter oklart? Några källor som låter diffusa? Ge ett exempel för att få dem att tänka källkritiskt. ”Enligt en ny undersökning låter oklart. Vem ligger bakom undersökningen? Vad är syftet med den? Hur gick den till?

Låt dem sedan parvis försöka hitta fler ställen i texten där det låter oklart eller där man inte vet vem som står bakom påståendet. Hur många ställen hittar de?

Gör sedan fyra hörn och be dem att ställa sig i det hörn som passar bäst.

Hörn ett: Jag hittar inga fler ställen där jag är källkritisk
Hörn två: Jag hittar ett till ställe där jag är källkritisk
Hörn tre: Jag hittar två till ställen där jag är källkritisk
Hörn fyra: Jag hittar tre eller fler ställen där jag är källkritisk

Låt dem prata med dem som står i samma hörn. Hittade de samma saker? Här är facit (men kanske hittar ni fler ställen):

1. ”Allt fler” – Hur många är allt fler?
2. ”En rundringning” – hur många har man ringt till? Alla?
3. ”Experter anser” – Vilka experter då, finns det andra experter som tycker annorlunda?
4. ”Uppger säkra källor” – varför får vi inte veta källorna?
5. ”Det blev en folkstorm” – Hur många ska reagera för att det ska räknas som folkstorm?

Försök gemensamt formulera källkritiska frågor till tandkrämstexten. Börja med att försöka hitta på en fråga som börjar med ordet ”vem” till exempel: ”Vem är det som har genomfört undersökningen?”
Fortsätt med ordet ”vad”, till exempel: ”Vad är anledningen till att experter tror att tandkrämen kan leda till tandköttscancer?” Låt sedan eleverna parvis försöka göra frågor som börjar med var, varför, när och hur.

Ta gärna hjälp av följande källkritiska frågor:

Vem?

Vem ligger bakom informationen? Är det en myndighet, en organisation, ett företag eller en privatperson? Är det någon som kan ämnet och som du kan lita på? Kan du ta kontakt med den som står bakom det som står i texten?
Vem är tänkt att läsa och ta till sig informationen?

Varför?
Varför tror du att man vill sprida denna information? Är avsikten att sprida information, skapa debatt, sprida en åsikt, att underhålla eller kanske att tjäna pengar?

Vad?
Vad hittar du för information? Verkar det vara personliga åsikter eller fakta? Verkar det pålitligt? Saknas några viktiga detaljer? Stämmer det med saker du redan vet?

När?
Går det att säga hur gammal informationen är? Kanske något har blivit förlegat?

Hur?
Hur hittade du informationen? Hur ser formen ut? Titta till exempel på språk och stavning. Många felstavade ord kan vara ett tecken på att även annat är slarvigt och inte genomtänkt i innehållet.

Uppgift 2: Källkritik på internet

Tidsåtgång: ca 60 min
Passar för: främst åk 5-6 men även äldre åldrar
Förberedelse: Tillgång till internet, helst en dator per grupp samt kopieringsunderlaget: Kopieringsunderlag_Källkritik_på_internet som hör till övningen.

Genomförande:
Repetera först de källkritiska frågorna i kopieringsunderlaget.

Berätta att de ska få göra en källkritisk övning på internet där de googlar på ett ord. Fråga gärna hur många i klassen som brukar använda sig av Google när de söker information.
Googla sedan på något som de är intresserade av. Rösta gärna fram ett gemensamt ämne. Försök hitta ett ämne som både är aktuellt och som väcker debatt. Gärna något som är lite kontroversiellt. Här nedan ges ett exempel med en omdebatterad bok som nyligen blivit film, Hungerspelen. Åldersgränsen på filmen blev satt till endast elva år trots att den handlar om barn som dödar andra barn, vilket har orsakat stor debatt.

Bland de sajter som fick flest Google-träffar på ordet ”Hungerspelen” fanns bland annat följande:
1. Wikipedia
2. SF bio
3. Adlibris
4. Hunger Games Sweden – En svensk fansajt om Hungerspelen
5. En debattartikel från Dagens Nyheter
6. En blogg

Dela in eleverna i smågrupper så att varje grupp tar hand om varsin sajt. Gå in på sajterna och titta på dem. Låt dem sedan diskutera med hjälp av de källkritiska frågorna i kopieringsunderlaget.

Börja med vem-frågan. Vem ligger bakom den här sajten? Är det en privatperson eller en myndighet? Finns det kontaktuppgifter?
Fortsätt med varför-frågan. Varför har hemsidan skapats? Vill de sälja något eller skapa debatt? Fortsätt så med alla frågorna tills de är klara.

Övningen är ganska svår, så för att bryta ner den kan du när de har diskuterat klart placera dem i ring. Sedan gör ni följande övning där du som lärare läser upp de olika påståendena nedan:

Om svaret är på frågan är ”ja” räcker ni upp båda armarna
Om svaret på frågan är ”nej” lägger ni armarna i kors
Om svaret på frågan är ”vet ej” lägger ni en hand över pannan

1. Hade ni hört talas om sajten tidigare?
2. Är det ett företag som ligger bakom den?
3. Är det en privatperson som ligger bakom den?
4. Vet man vem som äger och bekostar sajten?
5. Finns det kontaktuppgifter?
6. Vet ni vem målgruppen är, alltså vem sidan är avsedd för?
7. Är avsikten att skapa debatt?
8. Är avsikten att sprida information?
9. Är avsikten att sälja något?
10. Är det fakta som presenteras?
11. Är det personliga åsikter som presenteras?
12. Fungerade länkarna på sajten?
13. Är sajten aktuell? Vet ni när den skrevs eller uppdaterades?
14. Ser den seriös ut? (T ex om språket är korrekt och bilderna passande)
15. Finns det länkar som ni känner igen?
16. Är den trovärdig? Litar ni på det som står?

Tanken är att eleverna ska bli medvetna om hur väldigt olika sajter kan se ut och att personerna eller organisationerna bakom dem kan ha helt olika syfte. Genom att jämföra dem med källkritiska ögon kan de lättare skaffa sig den information de behöver.
Låt sedan eleverna parvis formulera egna källkritiska frågor och fortsätta leda värderingsövningen. T ex kan en elev säga ”Byt plats om er sajt innehöll starka åsikter” eller ”Byt plats om det var enkelt att hitta kontaktuppgifter”. På så vis lär de sig av varandra att bli ifrågasättande, så att de tar till sig trovärdig information.

Läs mer

Mediekompass: Kolla källan – gratis lärarmaterial i 3 delar

Kolla källan_del_1_Metoden

Kolla_källan_del_2_Informationen

Kolla_källan_del_3_Vem_äger_vad

Artikel i Aftonbladet om Googles listning av sökträffar.

Skolverkets checklista för källkritik

Skolverket Kolla källan

Youtube-klipp om källkritik

Koppling till läroplanen (ämnet svenska årskurs 4-6)

Informationssökning och källkritik
• Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Om lektionen

Årskurs 4-6, Årskurs 7-9 SV 30 min, 60 min

Förberedelser

Ladda hem och skriv ut kopiperingsunderlaget

Syfte

Att lära sig att jämföra källor och att pröva deras tillförlitlighet

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.