Om lektionen

Årskurs 7-9, Gymnasiet BL, SH/SO, SV Temaarbete, Tidningsveckan 2015

Förberedelser

Tillgång till tidningar

Syfte

Ämnesfördjupning, öka medieläskunnigheten

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Tidningsveckan 2015: Introduktion/bakgrund


  Publicerad: 12 augusti 2015
Tema: Mediekunskap, Nyheter

Tidningsveckan 2015
Missa inte veckans nyheter!

Nyheter engagerar och bidrar med kunskaper till dina ämnen
Vänj eleverna vid att följa nyhetsflödet, utrikes, inrikes och lokalt – med ett kritisk öga!

Årets tidningsvecka fokuserar på nyheter, och nyheter kan genom sin aktualitet på ett engagerande sätt ge ”kött på benen” till de flesta ämnen. Ett avsnitt i samhällskunskap om EU kan bli ganska abstrakt för eleven när man går igenom hela EU:s struktur, men med hjälp av ett aktuellt exempel som belyses i medierna blir allting kanske mer konkret och lättare att förstå.

Ämnesfördjupning är den första av grundprinciperna för årets tidningsvecka.

Den andra är att förstå mediebudskap och lära sig att kritiskt granska mediebudskap, det vi brukar kalla mediekunskap eller med ett engelskt uttryck Media literacy, medieläskunnighet. Även om svenska tidningar, radio och tv brukar kunna leva upp till kraven på korrekta fakta, saklighet och opartiskhet så måste du som läsare/lyssnare alltid försöka behålla ett kritiskt öga. Det övar man genom att granska och diskutera texter och bilder och sedan diskutera gemensamt.

Ett annat sätt att öva mediekunskap är att själv skriva om nyheter. På så sätt skaffar man sig en förståelse för hur mediebudskap utformas. Här blir svenskämnet centralt!

Dessa tre inriktningar finns genomgående i lektionsförslagen som:

1. Ämnesfördjupning

2. Kritisk granskning

3. Uttryck dig!

Varje dag i veckan har uppgifter som fokuserar på olika delar av nyhetsrapportering men de behandlar alltid både faktainnehåll och kritisk granskning. Starta veckan med Dag 1, den dagen ska ses som baskunskap. Sedan kan ni välja ordning själva. Ni måste naturligtvis inte göra uppgifterna för dag två på tisdagen utan kan blanda och ge efter behag. Se uppgifterna som ett smörgåsbord att plocka ur!

För att lösa uppgifter behöver ni dagstidningar, antingen pappersvarianten eller e-tidningen. Kontakta er tidning för att få tillgång.

Observera att några av uppgifterna lämpar sig för en hel veckas nyhetsgranskning. Ju större underlag man får för sin granskning desto bättre!

Övningarna dag för dag:

Dag 1: Granska din tidning

Dag 2: Vi fokuserar på sportsidorna

Dag 3: Vi fokuserar på inrikes/utrikes

Dag 4: Lokalsidorna

Dag 5: Tidningens bilder

Om lektionen

Årskurs 7-9, Gymnasiet BL, SH/SO, SV Temaarbete, Tidningsveckan 2015

Förberedelser

Tillgång till tidningar

Syfte

Ämnesfördjupning, öka medieläskunnigheten

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X