Om lektionen

Årskurs 4-6 SH/SO En till flera lektioner

Förberedelser

Inga särskilda

Syfte

Att utifrån sommarens prinsbröllop bekanta sig med ätten Bernadotte, veta skillnaden mellan monarki och republik, reflektera kring frågor om tronföljd och uppgifter som förväntas av kungafamiljen. 

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Sommarbröllop i kungafamiljen


  Publicerad: 01 juni 2015

Vi avslutar läsåret med en stor medial händelse, bröllopet mellan Carl Philip och Sofia Hellqvist den 13 juni i Slottskyrkan i Stockholm. Förutom nyhetsdiskussioner ger vi förslag på studier om statsskick, kungafamiljer, släktträd och ger eleverna ett förslag att med hjälp av sin egen släkt skapa sitt egna släktträd.

 

A – Introduktion

Carl Philip och Sofia Hellqvist gifter sig i sommar

Visa bilder på Carl Philip och Sofia Hellqvist och fråga eleverna vilka de är och varför de står i fokus. Bilder finns på kungahuset hemsida och i dagspressen. Redan nu finns en hel del att läsa på om bröllopet, alla fester och förberedelser. Googla på: Bröllopet mellan Carl Philip och Sofia Hellqvist och ta del nyheter inför bröllopet!

Fröken Sofia Hellqvist blir prinsessa
Vad innebär det för Sofia att gå från fröken till prinsessa? Läs artikeln, Så drillas vår nästa prinsessa och diskutera!
• Vem bestämmer om hon får kallas prinsessa?

• Många kanske tycker att hon inte levt som en prinsessa. Varför då?

• Vad måste Sofia kunna och ändra på när hon nu gifter sig med en prins?

• Vilka är hennes lärare?

• Avundas ni henne? Varför – varför inte?

B – Aktivitet

Sverige är en monarki 

Sök mer fakta om monarki, vårt kungahus och republik.

Ta reda på:
• hur Sverige blev en monarki.

• vilka uppgifter kungahuset har.

• vilka andra länder som har monarki.

• vilka nu levande som ingår i vårt kungahus.

• vilka våra kungliga slott är.

• vad som skiljer monarki från republik.

• några länder som har republik.

• varför Victoria ska efterträda kungen och inte Carl Philip.

Diskutera för – och nackdelar med att födas och växa upp i en kunglig familj. Hur viktig är monarkin för Sverige? Ska vi behålla vårt statsskick? Varför – varför inte?

 

 C – Fördjupning

Kungafamiljens släktträd 

Titta på ätten Bernadottes släktträd. Vem är barn till vem? Vem är/var gift med vem? När levde de? Hur gamla blev de? Googla gärna och försök hitta mer om personerna.

 

Mitt eget släktträd

Låt eleverna göra sitt eget släktträd med hjälp av den egna familjen och släkten. Rita och skriv och fyll på med bilder som finns på familjemedlemmar. Skriv namn, årtal, boende med mera.

 

C – Länkar


Kungahuset

President

Monarki

Successionsordningen

 

Koppling till skolans styrdokument

 

Lgr 11 Syfte samhällskunskap

Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges

förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv

 

Om lektionen

Årskurs 4-6 SH/SO En till flera lektioner

Förberedelser

Inga särskilda

Syfte

Att utifrån sommarens prinsbröllop bekanta sig med ätten Bernadotte, veta skillnaden mellan monarki och republik, reflektera kring frågor om tronföljd och uppgifter som förväntas av kungafamiljen. 

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X