Om lektionen

Årskurs 1-3, Årskurs 4-6 NO En lektion.

Förberedelser

Förbered dig genom att läsa Norrans artikel, Mårdhund väcker oro i Västerbotten.

Syfte

• Att berätta om ett i Sverige oönskat djur och varför vi inte vill ha mårdhundar hos oss.
• Känna till att EU genom Bernkonventionen arbetar för att skydda växter och djur i Europa och norra Afrika.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Mårdhunden


  Publicerad: 22 september 2014

Det finns misstankar om att det för första gången kan ha fötts en kull mårdhundar i Västerbotten. En mårdhundsvalp har skjutits i skogarna runt Burträsk i Västerbotten. Nu uppmanas jägare och svampplockare att hålla utkik efter fler djur. I Norrbotten kring Tornedalen finns cirka 100 djur. Ett mårdhundsprojekt arbetar för att stoppa spridningen söderut.

A Introduktion

Visa Norrans bild på en mårdhund utan att avslöja vilket djur det handlar om. Fråga eleverna om de känner igen djuret. Fritt fram för gissningar. Fortsätt att ge ledtrådar och låt eleverna fortsätta att gissa.

Exempel på ledtrådar:
• Saknar fiender.
• Lever på fåglar och groddjur.
• Djuret hör inte hemma i vår natur.
• Djuret rubbar balansen i naturen. Svårt för häckande markfåglar och groddjur.
• Människor kan också drabbas, då den kan sprida dvärgbandmask, som är dödlig för oss.
• Kommer från östra Asien.
• Togs in i Ryssland och utplanterades för pälsens skull.
• Har spridit sig till Finland och norra Sverige, Norrbotten och Västerbotten.
• Djuret sprider sig snabbt och lever tätt i stora flockar.
• Ett projekt pågår för stoppa spridningen av djuret.
• Jägare uppmanas att försöka fånga in djuret eller skjuta det.

Källa:
Naturvårdsverket: Fakta om mårdhunden

Lyckades eleverna identifiera mårdhunden? Kanske hade de hört senaste nyheten om mårdhundsvalpen? Om du vill avsluta lektionen här så återberättar du nyheten för eleverna.

B Fördjupning

Fortsätt och läs artikeln tillsammans. Titta på kartan. Diskutera mårdhundsprojektet och deras metoder för stoppa spridningen.

C Aktivitet

Läs mer om mårdhundar. Kolla i er nättidning eller gp.se efter tidigare nyheter. Där får klassen en bredare information, hur vi i Sverige arbetar för att förhindra spridning.

D Uppföljning

När kommer nästa nyhet om mårdhunden? Kommer älgjägare eller svampplockare att lyckas fånga en mårdhund i nacken? Eller måste någon skjuta? Var någonstans påträffas nästa djur? Häng med i nyhetsrapporteringen!

Länkar/Förberedelser

Norrans artikel ”Mårdhund väcker oro i Västerbotten”

Bernkonventionen – Om skydd av växter, djur och miljö

 

Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11

Naturorienterande ämnen
Biologi
Syfte
Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen.
Centralt innehåll årskurs 4-6
• Tolkning och granskning av information med koppling till biologi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.

Om lektionen

Årskurs 1-3, Årskurs 4-6 NO En lektion.

Förberedelser

Förbered dig genom att läsa Norrans artikel, Mårdhund väcker oro i Västerbotten.

Syfte

• Att berätta om ett i Sverige oönskat djur och varför vi inte vill ha mårdhundar hos oss.
• Känna till att EU genom Bernkonventionen arbetar för att skydda växter och djur i Europa och norra Afrika.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X