Om lektionen

Årskurs 7-9, Gymnasiet BI, GE, SH/SO Det är upp till varje enskild lärare.

Förberedelser

Inga

Syfte

Att skaffa sig så mycket kunskap om klimatmötet, och klimathotet, att var och en får en välgrundad egen uppfattning.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Klimatmötet i Paris – för äldre elever


  Publicerad: 29 november 2015

Den 30 november samlas världens länder för ett kanske avgörande klimatmöte. Mötet som ska pågå till den 11 december. Förhoppningarna är att länderna för första gången på över två decennier ska komma överens om ett globalt klimatavtal. Sätt er in i omständigheterna kring mötet och följ förhandlingarna.

1 Skaffa dig en bakgrund innan du går vidare

A. genom att läsa olika bakgrundsartiklar.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/det-har-ar-klimatmotet-i-paris
http://www.regeringen.se/regeringens-politik/klimatmotet-cop21-i-paris/
http://klimatsverige.se

2 Följ utvecklingen i medierna under mötesperioden

A. Följ riksmedia under konferensens gång och välj ut de tre viktigaste.
B. Vad skriver din lokaltidning om klimatmötet? Gör den någon lokal koppling?
C. Vad blev resultatet? Diskutera i klassen. Var det här en besvikelse, eller kan mötet betraktas som en framgång?

3 Vad säger man i Vanuatu?

Det här landet är ett av de mest hotade av stigande nivåer i världshavet.

A. Skaffa dig fakta om Vanuatu. Varför bör just det landet vara intresserat av att det händer något positivt i Paris?
B. Vad säger man i Vanuatu om Pariskonferensen?
Läs: http://dailypost.vu
https://vanuatudaily.wordpress.com
Googla också efter röster från Vanuatu i andra medier.
C. Hur reagerade man på konferensens resultat? Titta i ovanstående medier.

Kopplingar till skolans styrdokument

Grundskolan
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,

Gymnasiet
Det är skolans ansvar att varje elev:
har kunskaper om internationell samverkan och globala samband och kan bedöma skeenden ur svenskt, nordiskt, europeiskt och globalt perspektiv, kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling.

Om lektionen

Årskurs 7-9, Gymnasiet BI, GE, SH/SO Det är upp till varje enskild lärare.

Förberedelser

Inga

Syfte

Att skaffa sig så mycket kunskap om klimatmötet, och klimathotet, att var och en får en välgrundad egen uppfattning.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.