Om lektionen

Årskurs 7-9, Gymnasiet SH/SO Ska eleverna svara på alla frågor nedan tar det lång tid, men om man delar upp uppgifterna inom klassen bör man klara av hela paketet på en till två lektioner.

Förberedelser

Inga, använd nyhetsflödet för att ta reda på mer om IS

Syfte

Att lära sig förstå vad Islamiska staten är och vad som ligger bakom deras militära framgångar.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Islamiska staten


  Publicerad: 15 september 2014

Alla medier har under en längre tid haft massor med material om ISIS, eller bara IS, Islamiska staten. Använd nyhetsflödet och skaffa er en bild av IS och vad som händer i regionen just nu.

1 Vad är IS?

Sök i medierapporter efter förklaringar till vad IS är för någonting. Försök att besvara följande frågor:

  1. Vilka leder IS?
  2. Vilka mål har IS?
  3. Var finns IS idag? Vilka områden behärskar gruppen?
  4. Sök fler länkar än de som finns nedan.

Länkar:

Aftonbladet TV: ” Detta är Islamiska staten”

SVT Opinion: ”Islamiska staten är islamofober”

 

2 Vilka stöder IS?

IS är knappast en isolerad grupp av ”galningar” i öknen. För att bli så framgångsrika som de blivit måste de få stöd. Ta reda på:

  1. Finns det stater som stöder IS?
  2. Finns det vissa befolkningsgrupper i området som stöder IS? I så fall varför?
  3. Vad är det för sorts människor som reser till Syrien och Irak för att strida med IS?
  4. Sök fler länkar än de som finns nedan.

Länkar:

Aftonbladet: ” Här är svensken som strider för Islamiska staten”

Dagens Industri: Ledare ”Sveken bakom tragedin”

 

3 Vad gör omvärlden?

Den 12 september höll president Obama ett tal i tv där han förklarade vad USA vill. Han är presidenten som gick till val delvis på löftet att ta USA ut ur krig. Vill han nu starta ett nytt krig?
Ta reda på:

  1. Vilka länder i regionen stöder USA?
  2. USA vill bomba IS. Går det att besegra gruppen på det sättet?
  3. Ska Sverige (och andra länder) lagstifta mot att resa till området och strida för IS? Ge argument!
  4. Diskutera: Ska omvärlden över huvud taget lägga sig i?
  5. Sök fler länkar än de som finns nedan.

Länkar:

Dagen – ”Obama: Målet är att förgöra islamiska staten”

Dagens Industri – ”USA får nobben av allierade”

Omni: Kampen mot IS

Kopplingar till skolans styrdokument

Grundskolan

Samhällskunskap
Centralt innehåll: Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.

Gymnasieskolan
Samhällskunskap
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv.

 

Om lektionen

Årskurs 7-9, Gymnasiet SH/SO Ska eleverna svara på alla frågor nedan tar det lång tid, men om man delar upp uppgifterna inom klassen bör man klara av hela paketet på en till två lektioner.

Förberedelser

Inga, använd nyhetsflödet för att ta reda på mer om IS

Syfte

Att lära sig förstå vad Islamiska staten är och vad som ligger bakom deras militära framgångar.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X