Om lektionen

Årskurs 7-9, Gymnasiet SH/SO, SV 1 & 2: en till två lektioner. Nr 3: minst en lektion, gärna fler.

Förberedelser

Inga speciella, bara se till att eleverna har tillgång till all information.

Syfte

Att lära sig förstå Greklands ekonomiska situation och ta ställning i svåra frågor.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Grekland – hur ska det gå?


  Publicerad: 23 februari 2015

1

Läs in dig på läget för Grekland. Vad är det som lett fram till dagens situation. Här kommer länkar som är bra att läsa:

http://www.dn.se/ekonomi/greklands-skuldberg-vaxer/ 

http://www.dn.se/ekonomi/grekland-far-fyra-manaders-respit/ 

Googla fram fler artiklar! Följ också vad som händer i Tyskland och Finland, deras parlament måste ju godkänna det nya avtalet.

2

Greklands premiärminister Alexis Tsipras och hans parti Syrizas vann parlamentsvalet i Grekland i slutet av januari. Gå tillbaka lite i tiden och granska tidningsartiklar om valet i Grekland. Nedan hittar du några länkar, men sök efter fler:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ wolfganghansson/article20233416.ab 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/syriza-tar-historisk-seger-i-grekland_4280999.svd 

Lovade Tsipras för mycket? Kan han hålla sina löften?

3

Ta ställning! Är EU för hårt mot Grekland eller måste grekerna bita i det sura äpplet när ekonomin gått över styr? Är  Alexis Tsipras och hans parti Syrizas bara populister utan möjlighet att genomföra det de lovat eller kommer de att kunna uppnå resultat som gör livet lite lättare för genomsnittsgreken?

Skriv en insändare eller krönika där du motiverar dina åsikter noga. Använd de kunskaper du skaffat dig i uppgift 1 och 2.

Skaffa dig grundläggande kunskaper om hur man skriver här:

Så här skriver man en krönika 

Så här skriver man en insändare 

Grundskolan

Samhällskunskap

Undervisningen ska ge eleverna verktyg att hantera information i vardagsliv och studier och kunskaper om hur man söker och värderar information från olika källor.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utifrån personliga erfarenheter och aktuella händelser uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra uppfattningar.

Svenska

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra.

Gymnasiet

Samhällskunskap

Politiska, sociala och ekonomiska band sammanlänkar i dag människor i olika samhällen över hela världen.

Ett komplext samhälle med stort informationsflöde och snabb förändringstakt kräver ett kritiskt förhållningssätt och eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla ett sådant. Det omfattar förmåga att söka, strukturera och värdera information från olika källor och medier samt förmåga att dra slutsatser utifrån informationen.

Svenska

Undervisningen i muntlig och skriftlig framställning ska ge eleverna tillfälle att värdera andras muntliga framställningar och texter samt bearbeta sina egna muntliga framställningar och texter, efter egen värdering och andras råd.

Om lektionen

Årskurs 7-9, Gymnasiet SH/SO, SV 1 & 2: en till två lektioner. Nr 3: minst en lektion, gärna fler.

Förberedelser

Inga speciella, bara se till att eleverna har tillgång till all information.

Syfte

Att lära sig förstå Greklands ekonomiska situation och ta ställning i svåra frågor.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X