Om lektionen

Årskurs 4-6, Årskurs 7-9, Gymnasiet ENG, SH/SO, SV Upp till varje enskild lärare

Förberedelser

Läs beskrivningen i förväg, gärna även de fördjupningar som texten länkar till.

Syfte

Genom att själva göra en tidning tränas förmågor kring media och källkritik samt språk och bild i olika samarbetsformer. Genom anpassning kan övningen göras av såväl yngre som äldre elever.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Gör en egen tidning


  Publicerad: 01 januari 2018
Tema: Mediekunskap

Här följer en övergripande planering för hur man i klassen kan arbeta med att göra en egen tidning. Längst ned finns en länksamling med fördjupningar i frågor som hur man skriver olika typer av texter, vad man ska tänka på när det gäller pressetik och liknande frågor.

I Mediekompass skrivarskola hittar du Publicistguiden med texter om media, journalistik och det journalistiska skrivandet: Länk!

1. Tänk noga igenom vilka du vill ska läsa din tidning och vad du vill ha sagt med den (vilket syfte du har). När du har bestämt dig gäller det att hålla sig till det.
* Bestäm innehåll som passar till dina läsare.
* Använd en stil som passar ditt syfte.

2. Bestäm ett namn och en logotyp som passar till vad du vill med din tidning och som lockar dem du vill ska läsa den.

3. Vad ska tidningen handla om? Om ni är fler som ska göra den så bör alla vara med och diskutera innehållet.
Ska ni ha några fasta avdelningar som alltid finns med? En dagstidning har nyhetssidor (lokalt, inrikes och utrikes), kultur, sport, debatt, insändare, familj, nöje osv.

4. Ska tidningen ha annonser? Får det vara vilken slags annonser som helst?

5. Om ni är fler som gör tidningen kan ni fördela arbetsuppgifterna. Mer om vem som gör vad på en tidning finns här: Länk!
Vem ska vara chefredaktör (Den som har det övergripande ansvaret för innehåll och stil. Se punkterna 1-4).
Vilka ansvarsområden ska de övriga ha? Sportredaktör, kulturredaktör, bildredaktör, annonsansvarig osv.

6 Diskutera tidningens layout. För att det ska bli enklare att göra tidningen och framför allt för att det ska bli enkelt att läsa den bör ni inte börja från början varje gång utan ha vissa fasta platser i tidningen som alltid återkommer. Bestäm också vilket/vilka typsnitt ni ska använda på texter, bildtexter, ingresser och på rubriker så att ni inte förvirrar läsaren genom att byta hela tiden.

7. Var noga när ni väljer bilder. Bilden ska ge läsaren mer information än bara texten.

8. Var noga med att hålla de tider ni har kommit överens om. Om ni drar ut på tiden förlorar en del nyheter i värde och känns inte alls som nyheter längre när tidningen äntligen kommer ut.

9. Gör förstasidan (ettan) sist. När du/ni är klara med hela tidningen kan ni välja vilka nyheter ni ska ha på förstasidan. Där ska ni lägga det ni tycker är den allra viktigaste nyheten (tänk igen på vem ni skriver för och vilken slags tidning det är). På ettan lägger ni också andra nyheter som lockar många av era läsare så att de blir nyfikna på vad ni har i tidningen. Använd bra bilder på ettan.

10 Det är bra om någon som inte själv har skrivit artiklarna och som är van läsare läser igenom allt och försöker hitta fel som ni kan rätta till innan ni publicerar (läs också om de etiska reglerna nedan!).

11. När ni har kommit ut med er tidning ska ni samlas för att diskutera vad som blev bra och vad som blev mindre bra. Skriv ner sånt som ni vill bli bättre så att ni kan tänka på det när ni gör nästa tidning.

Kom ihåg de pressetiska reglerna!
Här följer några råd kring vad du bör tänka på innan du publicerar en text eller bild, bland länkarna längst ned finner du de pressetiska reglerna hos Pressombudsmannen:

Ge korrekta nyheter
Var kritisk mot nyhetskällorna.
Du måste kontrollera att den som du får uppgiften av (källan) går att lita på. Försök också att kolla uppgiften med någon annan källa som inte är påverkad av den första källan.

Löpsedel, rubrik och ingress skall stämma med det som står i texten.

Var noga med att bilder och illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt.

Var generös med bemötanden
Om tidningen har skrivit något felaktigt så ska du rätta till det så snart som möjligt. Om du har skrivit något om någon annan så bör den personen få möjlighet att yttra sig i artikeln eller senare komma med ett genmäle (svar med sin version av händelsen).

Respektera den personliga integriteten
Undvik eller tänk noga igenom om du vill skriva något som kan vara kränkande för någons privatliv.

Undvik att skriva om självmord och självmordsförsök särskilt av hänsyn till anhöriga och vad ovan sagts om privatliv.

Visa alltid offren för brott och olyckor största möjliga hänsyn. Pröva noga publicering av namn och bild av hänsyn till offren och deras anhöriga.

Skriv inte om personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget.

Var varsam med bilder
Detsamma som står här ovanför gäller även bildmaterial.

Bildmontage, ändring av bilder på elektronisk väg eller bildtext får inte utformas så att det vilseleder eller lurar läsaren. Skriv alltid intill bilden om den är manipulerad (på något sätt förändrad).

Hör båda sidor
Försök alltid att ge personer som kritiseras i faktatexter tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att berätta alla olika sidors synpunkter i frågan.

Tänk på att en person misstänkt för brott enligt lagen alltid anses som oskyldig om det inte finns en fällande dom.

Var försiktig med namn
Tänk noga över följderna av att skriva ut någons namn. Avstå från att publicera namn om det inte är inte är alldeles nödvändigt att läsarna får veta det.

Om du inte skriver ut namnet ska du inte heller publicera bild eller uppgift om yrke, titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör det lätt att känna igen vem du berättar om.

Observera att hela ansvaret för namn- och bildpublicering faller på den som publicerar materialet.

Lycka till!

Nyttiga länkar

En övning om upphovsrätt: Länk!
Kort om Tryckfrihetsförordningen: Länk!
Kortfattat om olika typer av texter: Länk!
Mediekompass skrivarskola: Länk!
Hur man skriver ett reportage: Länk!
Lite tips om hur man intervjuar: Länk!
Om att skriva åsiktstexter som insändare och debatt: Länk!
Några tips om källkritik: Länk!
De pressetiska reglerna: Länk!

 

Om lektionen

Årskurs 4-6, Årskurs 7-9, Gymnasiet ENG, SH/SO, SV Upp till varje enskild lärare

Förberedelser

Läs beskrivningen i förväg, gärna även de fördjupningar som texten länkar till.

Syfte

Genom att själva göra en tidning tränas förmågor kring media och källkritik samt språk och bild i olika samarbetsformer. Genom anpassning kan övningen göras av såväl yngre som äldre elever.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X