Om lektionen

Årskurs 4-6 SH/SO En till flera lektioner

Förberedelser

Läs artiklarna om familjen från Syrien som efter en månad och 7000 km kom fram till Bromölla i Skåne och om Aylan som inte överlevde sin flykt. Ta också del av råd från Janne Grudin, psykolog på Rädda Barnen, hur man talar med barn om fruktansvärda händelser.

Syfte

Att lyssna på barnens frågor om flyktingarnas svåra situation och försöka förklara vad som händer.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

César och Mayas flykt lyckades men inte Aylans


  Publicerad: 07 september 2015

Alla medier rapporterar om situationen för flyktingar runt Medelhavet, i Ungern, i Europa och Sverige. Vi får ta del av fruktansvärda bilder, berättelser och fakta. Hur talar man med barn om till exempel bilden på den döde pojken Aylan på stranden och hur svarar vi på barns frågor? I Expressen ger Jannes Grudin, psykolog på Rädda Barnen, goda råda och säger bland annat ”Säg som det är. Gör det lugnt och berätta inte mer än ditt barn frågar om”. I det här lektionsförslaget har vi valt att lyfta flyktingfrågan utifrån exemplen på en familj från Syrien som kom fram till Sverige och pojken som inte kom fram.

1
Ett flyktingfall

Ahmed och Johan och deras barn
60 miljoner människor är på flykt, varav hälften är barn, enligt en ny rapport från FN:s flyktingorgan UNHCR. Just nu står vi inför en flyktingsituation som vi inte sett sedan andra världskriget. Islamiska statens terror i Irak och Syrien är en orsak till det försämrade läget. I Syrien har hälften av Syriens 23 miljoner människor flytt från sina hem. 7,6 miljoner av dem är på flykt inom landet och 4 miljoner har flytt landet. De allra flesta finns i Syriens grannländer, Turkiet, Libanon och Jordanien, men många tar sig också till Europa som Ahmad och Jihan och deras två barn och en kusin.

  • Läs artikeln som SvD publicerade i veckan som gått och följ familjens flykt från land till land. Läs gemensamt eller dela upp artikeln så att en grupp elever redovisar var sitt land och berättar vad som hände där. Följ familjens 7000 km långa flykt på kartan. Diskutera flyktingfrågan utifrån den här familjen. Förklara ord och begrepp.
  • På flykt genom nio länder. ”Rör er i skuggorna” är skriven av en fransk journalist, Claire Billet. Den 20 juli kom familjen fram till Sverige efter att ha betalat flyktingsmugglare 20 000 euro. Nu befinner de sig i en liten lägenhet på en flyktingförläggning utanför Nässjö. SvD:s reporter Hannes Delling besökte dem och Jihan och Ahmad svarade på frågor från läsare om Syrien, flykten till Sverige och tankar kring deras nya hemland. Här kan ni läsa chatten.

2
Ett flyktingfall

Europa räddade inte Aylan, 3 år
(Om du vill diskutera den här bilden med dina elever föreslår vi att du först tar del av Janne Grudin, psykolog på Rädda Barnen, råd om hur man samtalar med barn.

  • Vad hände Aylan och hans familj? Expressen berättar vad som hände.
  • Var det OK att publicera och sprida bilder på den döde Aylan?
Bilden på den treåriga pojken som drunknade i Medelhavet under familjens flykt från Syrien sprids över världen. Många tror att bildenkan bli droppen som på allvar väcker opinionen mot kriget?
    Så här förklarar Expressens chefredaktör Thomas Mattsson varför de publicerade:
    ”Det är mycket ovanligt att vi publicerar brutala skildringar, men detta dokumenterar en flyktingkatastrof som vi alla måste förhålla oss till. Kanske väcker bilden engagemang, kanske kan den därför rädda andra barn”.

Enligt Pressetiska regler ska pressen alltid visa brotts- och olycksoffer och deras anhöriga största möjliga hänsyn och noga pröva publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras anhöriga. Varje publicering är unik och diskuteras med chefredaktören och ansvarig utgivare.

  • Gjorde Expressen rätt som publicerade bilden på döde Aylan?

Uppföljning

Följ med i nyheterna! De rapporterar om dagsläget men också om förslag från politiker och hjälpåtgärder från organisationer och medmänniskor.

  • Hur ska det gå för flyktingarna i Budapest?
  • Kan EU komma överens om en gemensam strategi för flyktingmottagandet?
  • Kan vi komma åt flyktingsmugglare?
  • Kan vi förhindra riskfyllda båtfärder?
  •  …

Koppling till skolans styrdokument

Lgr 11 Kursplanen i samhällskunskap
Centralt innehåll årskurs 4-6
• Ekonomiska villkor för barn i Sverige och i olika delar av världen. Några orsaker till,
och konsekvenser av, välstånd och fattigdom.

Om lektionen

Årskurs 4-6 SH/SO En till flera lektioner

Förberedelser

Läs artiklarna om familjen från Syrien som efter en månad och 7000 km kom fram till Bromölla i Skåne och om Aylan som inte överlevde sin flykt. Ta också del av råd från Janne Grudin, psykolog på Rädda Barnen, hur man talar med barn om fruktansvärda händelser.

Syfte

Att lyssna på barnens frågor om flyktingarnas svåra situation och försöka förklara vad som händer.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X