Lektionstips med matteuppgifter

Här finns tips på hur ni kan använda dagstidningar i matematikundervisningen.
Gå på bio! Hur många burkar måste du panta för att ha råd att gå på bio?
Vilka filmer får du gå på? Välj en! Var ligger biografen? Gatuadress? Vilka olika tider går din film? Vilket telefonnummer ringer du om du vill fråga om något? När öppnar biljettkassan? Vad kostar din biobiljett? Finns det billigare filmer? Hur många olika filmer visas på biograferna?

När går solen upp om en månad?
Utgå från dagens uppgång och gissa/rita en tid när solen går upp om en månad. Alla tillverkar en klocka och följer tiden i tidningen varje dag och ställer in rätt tid på sina klockor.
Var och en kollar:
Hur långt ifrån var jag? Hur många minuter för mycket eller för lite?
Hur stor är förändringen på en dag, en vecka eller en månad?
Hur länge är solen upp?
Studera differensen mellan olika platser.

Kolla temperaturen dag för dag
Var och en tillverkar två termometrar, en för fönstret och en för tidningens prognos och lägger in dagens temperatur på den och skriver datum. Varje dag räknas varmare eller kallare och görs jämförelser mellan den verkliga och prognosen. Avsluta med att eleverna själv gör egna beräkningar och jämförelser utifrån sina anteckningar.

De yngre eleverna sorterar
* Be eleverna klippa tal i olika storleksordning och sortera dem efter storlek till en talrad.

* Gör på samma sätt med priser i en annons och ordna från dyraste till billigast och/eller tvärtom.

* Lidl har stora annonser som passar till lite av varje. Sortera förpackningar efter plast, kartong och metall. Vilka finns det flest av? Minst av?
Sortera efter former; vilka är runda, kvadratiska eller rektangulära? Sortera prislappar efter den faktiska kostnaden.

* Sortera bilarna i bilannonserna efter pris, årgång, körsträcka eller bilmärke.

Klassresan
Om klassen håller samma insamlingstakt som hittills hur mycket har klassen att resa för i årskurs nio?
Hämta förslag till resmål bland reseannonserna. Vilken resa förslår grupperna? Motivera svaret utifrån resmål, reslängd, tidpunkt, pris och övriga förutsättningar.

Hej, baby! Räkna med de nyfödda barnen
Titta på de nyfödda barnen utan att läsa texten. Hur många är flickor respektive pojkar? Kolla och diskutera hur ni gissade.
Hur många är flickor/pojkar? Skillnaden? Procent?
På hur stor del av bilderna finns det syskon?
Hur mycket väger det lättaste/tyngsta barnet? Gör ett stapeldiagram.
Hur många väger under 3 kilo?
Hur många dagar är det yngsta/äldsta barnet?
Välj fem flick- och pojknamn och skriv upp när de har namnsdag.
Klipp isär bilderna och sortera efter vikt, längd och ålder.
Hur många babysar går det på en "fröken"?
Hur långa blir de tillsammans? Vad är det lika långt som?
Eleverna jämför babyarna med deras egen födelse.
De formulerar sin egen födelseannons.

Var äter du billigast? I skolmatsalen eller på lunchkrogen?
Ta reda på vad skollunchen kostar i genomsnitt per dag? Kolla i tidningen vad dagens lunch kostar på någon av stans krogar. Räkna ut månadskostnaden och jämför. Hur mycket "sparar" familjen på att skolmaten är gratis? Vad skulle det kosta familjen om skolmaten inte var gratis och alla i familjen åt lunch på krogen?

Kan lagfarter bli rolig matte?
Välj ut några hus som tillkännages i en lagfart. Gärna ett billigt och ett dyrt. Vad är prisskillnaden?
Vad fick köparna för pengarna?
Skissa husen och gör en standardlista.
Ta reda på mer:
Vad är en lagfart? Varför heter det till exempel Granaten 23 och
Arken 4? Vad betyder förkortningarna arv. tes, btp och bod? Share Link:
Bookmark Yahoo MyWeb Facebook Twitter Linked In Google Buzz
 / 10 SVAR
BETYGSÄTT ÖVNINGEN!
DåligJättebra