Lego_friends_cc

Lego för tjejer skapar reaktioner

I februari släppte Lego sin nya serie Lego Friends som specifikt riktas till tjejer från sex år och uppåt. Under fyra år har 3500 flickor hjälpt till att ta fram serien som enligt Lego ”kombinerar traditionell konstruktion och bygglek med fokus på verklighetstrogna och meningsfulla detaljer”. Gör övningarna och diskutera reklam och könsroller.

Passar för: åk 5-6, so, sv, värdegrund, mediekunskap, genus, bild, 1–3 lektioner.



Syfte: Att diskutera könsmönster i reklam samt att jämföra källor med ett källkritiskt förhållningssätt

Passar för: Åk 5-6
Tidsåtgång: 20-40 minuter per övning
Förberedelser: Tillgång till internet och skrivmaterial (övning 1), utskrift av kopieringsunderlag (övning 2)

Övning 1

(Skrivmaterial behövs)
Börja gärna med att inventera elevernas relation till Lego. Hur många har det hemma? Hur många bygger ofta med det? Har de varit på Legoland?
Dela sedan in klassen i tre grupper som innehåller både tjejer och killar. Öppna länken till Legos hemsida. Låt en grupp skriva ner namnet på de produkter som de tror främst riktar sig till killar och en annan grupp de produkter som de tror riktar sig främst till tjejer. Den tredje gruppen ska skriva ner de produkter som de tror riktar sig både tjejer och killar.
Prata om:

  • Hur många hittade varje grupp?
  • Var de överens?
  • Hur vet man vilka produkter som riktar sig till vem?
  • Vem har bestämt att det är så?

Öppna sedan denna länk på Youtube.

Titta gärna på den ett par gånger innan ni börjar diskutera. Låt eleverna sitta i ring. Be dem att byta plats om de håller med.

  • Jag tror att detta Lego är riktat till tjejer (berätta att så är fallet)
  • Jag kan berätta några färger som var tongivande (rosa, lila, mintgrön, gul…)
  • Jag kan berätta hur tjejerna i reklamen såg ut (glada, smala…)
  • Jag vet varför tjejerna i reklamen hade olika utseende, hud- och hårfärg (för att alla som köper ska kunna känna igen sig)
  • Jag såg vad de två tjejerna formade med händerna i början av reklamen (ett hjärta)
  • Jag kan berätta en sak som hände i reklamen (de åkte till ett party, en tjej tog ut muffins ur ugnen, en tjej blev stylad, en höll på att inreda sitt hus…)
  • Jag tror att om reklamen var riktad till killar skulle de göra samma saker (vad skulle killar skulle göra istället?)
  • Jag såg en kille i reklamen (nej, fanns inte)
  • Jag skulle blivit glad om jag hade fått detta när jag var yngre
  • Jag tror att reklam påverkar hur vi tänker kring hur tjejer och killar ska se ut
  • Jag tror att reklam påverkar hur vi tänker kring hur killar och tjejer ska vara
  • Jag tror att reklam påverkar hur vi tänker kring vad tjejer och killar ska tycka om att göra

Övning 2

Förberedelser: Skriv ut kopieringsunderlaget med påståendena nedan. Dela in eleverna i par. Dela sedan ut de olika påståendena som representerar olika åsikter om Lego Friends. Berätta att de både kommer från bloggar, en debattartikel och från ett pressmeddelande från Lego. Låt dem diskutera om de tror att personen bakom uttalandet är positiv till Lego Friends eller inte.

1. Resten av samhället strävar efter jämställdhet, fler kvinnor i parlamenten, företagsstyrelserna och det teknikorienterade arbetslivet, men Lego har listat ut att kvinnor av naturliga skäl hellre vill baka cupkakes, sy modekläder, driva en skönhetssalong, odla morötter och ta hand om sjuka djur. För det är nämligen vad pastellförorten Heartlake city erbjuder sina invånare – den ”envisa” Olivia, den ”tankspridda” Emma, ”ledarämnet” Stephanie, den ”teatraliska” Andrea och den ”jordnära” Mia. Ja, de nämnda egenskaperna ingår i det narrativ som Lego anser att flickorna ska följa i sina rollekar med de små figurerna.

2. Bygga cupcakes skulle grabbarna nog gärna göra, kamma pudlar också... liksom bygga rymdskepp och andra fordon. Jag har ibland svårt att förfasas så över reklam - det är bara reklam, och ska ses som det, inte som fakta och dagsens sanning. Det har vi föräldrar faktiskt ansvar att förmedla, tycker jag. Vi försöker diskutera med våra barn om, vad reklam är.

3. En ensam man har de lyckats få in i Heartlake citys annars så könssegregerade miljö; den skäggiga pappan Peter som står och grillar i trädgården utanför Olivias hus. En grillman, helt enkelt.

4. Lego Friends handlar inte – till skillnad från merparten av Legos övriga utbud – om konstruktion, kreativt byggande och teknik. Lego Friends är en byggsats man sätter ihop en gång och med svårighet kombinerar med annat Lego.

5. Niclas Järvklo vill också understryka det sorgliga i att ett diskriminerande Lego för flickor ytterligare förstärker bilden av att det övriga sortimentet är för pojkar, och att de egenskaper man spelar på i kill-koncepten är minst lika begränsande som Lego Friends. Pojkar ska ägna sig åt att lösa problem och spela ut konflikter, flickor ska spegla sig och vårda.

6. Stephanie vill bli journalist eller redaktör. Hon älskar fotboll och fester och är bra på att skriva berättelser. Till dockan Stephanie kan man köpa till exempel en cool cabriolet, en husdjurspatrull (där hon kör omkring på en fyrhjuling) samt ett bageri.

7. Tjejer har gillat Lego sen det kom och att man tar fram ett nytt, lite enklare att bygga med, sänder ett ganska tydligt budskap; tjejer är för dumma för att hantera vanligt Lego. Det är för komplicerat. Typ.

8. För den som vill veta mer om bakgrunden till Legos Friend-satsning rekommenderas denna artikel, där bland annat representanter för neurovetenskap intervjuas; och där det bland annat diskuteras hur syftet har varit att underblåsa flickors intresse för konstruktion och (natur)vetenskap:

9. Den som kan komma på en enda fördel för barn med att dela upp livet i flick- och pojksaker, flick- och pojkkläder, flick- och pojkbeteende, flick- och pojklekar etc. kan väl motivera det för mig.

10. Ja Lego synliggör hur det mesta ser ut inom fritidssektorn och som vi inom Crossing Boarders vill råda bot på. Det är inte bara inom Lego som kön konstureras. Det sker överallt, inom hockeyn och gymnastiken ser det likadant ut. Varför kan vi inte bara få välja fritt vad vi vill leka med och vilja fritidsintressen vi vill ha utan att media, företag och föreningar ska rikta sig till ett kön och pressa in barn och unga i vidriga fack som säger till oss hur vi ska vara och vad vi ska gilla?

11. Lego Gruppen har kritiserats för att befästa traditionella könsroller. Vi tror tvärtom att vi med Lego Friends kan samla både pojkar och flickor och få fler barn att vilja bygga och konstruera med Lego-bitar. Lego Friends erbjuder alltifrån bilar och laboratorium till musikstudio, café och frisör.

Fråga vilka av påståendena som de tycker verkar vara kritiska. Låt dem motivera varför. Berätta sedan att påstående 1, 3, 4, 5, 7, 9 och 10 är kritiska och tycker att Lego befäster förlegade könsroller.

Åsikt nummer 2, 6, 8 och 11 försvarar däremot Lego Friends.

Kan de hitta vilket av påståendena som kommer från Legos pressmeddelande? Rätt svar är nummer 11.

I ett av påståendena finns namnet på en som forskar om mansroller vi Stockholms universitet. Vad heter han? (Niclas Järvklo)
Och förstås, vad tycker de själva om Lego Friends? Låt dem läsa upp ett av uttalandena som överensstämmer med deras egen åsikt. De kan också skriva till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. som är marknadschef på LEGO Sverige och berätta vad de tycker.

Övning 3

Titta på den här reklamen från 1982.
Vad tycker ni om den? Jämför gärna med nyare LEGO-reklam, till exempel denna eller denna.

Länkar

Länk till Lego Friends hemsida

Dagens Nyheter: Legomuren mellan pojkar och flickor

Resumé-bloggaren Nina Åkestam: What it is its beautiful

Playing for change: Crossing boarders

Businessweek: Lego is for girls

Barnnet: Lego Friends utvecklat speciellt för flickor

Allt för föräldrar: Diskussionstråd med olika åsikter

Pressmeddelande från Lego

Aftonbladet: Här slår Lego 2000-talet i bitar

Lego Friends på Facebook

Legos reklamfilmer
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=jai3iyN43AI&NR=1
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=LKT6uR5_3kA&feature=endscreen
http://www.youtube.com/watch?v=QT6pdoDteig&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=gyQhCMowYBo&feature=related

Koppling till läroplanen:

”skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet… leken har stor betydelse för att elever ska tillägna sig kunskaper” (Lgr 11 s.8)
”Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den ska därför ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet”. (Lgr.11, sid 8)



Share Link:
Bookmark Yahoo MyWeb Facebook Twitter Linked In Google Buzz
 / 1 SVAR
BETYGSÄTT ÖVNINGEN!
DåligJättebra